Geopolitical Research Institute(GRI)/Εταιρεία Γεωπολιτικών Ερευνών(ΕΓΕ)

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010

Ρουμανικό μνημόνιο για τη Βουλγαρία

Στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας «Βρέμια νοβοστέι» δημοσιεύθηκε άρθρο με τον τίτλο «Διπλωματία του ρεύματος». Ας υπενθυμίσουμε ότι σε άτυπη συνάντηση με το Ρώσο πρωθυπουργό Βλαντίμιρ Πούτιν ο ομόλογός του Σίλβιο Μπερλουσκόνι υποσχέθηκε να εργαστεί από διπλωματική άποψη με μιά από τις χώρες, προκειμένου να την πείσει να μη δημιουργήσει οποιαδήποτε εμπόδια για το σχέδιο «Νότιο ρεύμα». Δεν είναι μυστικό το ότι ο κύριος Μπερλουσκόνι έχει φιλικές επαφές και με το Βούλγαρο πρωθυπουργό Μπόικο Μπορίσοφ. Όμως ως σήμερα αυτό δεν βοηθούσε και πολύ το «Νότιο ρεύμα», για το σχεδιασμό της κατασκευής του θαλάσσιου μέρους του οποίου η «Γκαζπρόμ» και η ιταλική ΕΝΙ ίδρυσαν ειδική εταιρία. Στο μεταξύ, η Βουλγαρία επί του παρόντος αποτελεί χώρα-κλειδί γι΄αυτό το σχέδιο από την άποψη της διαμετακόμισης.
Ο Αλεξέι Μίλλερ πριν το ταξίδι του στη Βουλγαρία επισκέφθηκε τη Ρουμανία, όπου συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό Εμίλ Μποκ και υπόγραψε με το Γεν. Διευθυντή της ρουμανικής κρατικής εταιρίας μεταφοράς φυσικού αερίου Transgaz Φλόριν Κοσμα μνημόνιο για την πρόθεση προετοιμασίας τεχνικο-οικονομικών υπολογισμών για τη διαδρομή του «Νοτίου ρεύματος» μέσα από το έδαφος αυτής της χώρας. Η ρουμανική εκστρατεία της «Γκαζπρόμ» έχει στόχο να ασκήσει πίεση και να επιδράσει στη Βουλγαρία, καθώς επίσης να προετοιμαστεί εναλλακτικό σχέδιο διαδρομής του αεριαγωγού, αν η Σόφια συνεχίσει να αντιστέκεται. Αυτό φαίνεται έμμεσα και από το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης των τεχνικο-οικονομικών υπολογισμών της διαδρομής.
Ας υπενθυμίσουμε ότι το καλοκαίρι στην παρουσία του πρωθυπουργού Μπορίσοφ ο Υπ. Ενέργειας της Ρωσίας Σεργκέι Σματκό και ο υπουργός Οικονομίας της Βουλγαρίας Τράιτσο Τράικοφ υπόγραψαν «Οδικό χάρτη» για την εφαρμογή του «Νοτίου ρεύματος». Η βουλγαρική πλευρά τότε είχε εξασφαλίσει μετά από παζάρεμα παραχώρηση, να μετατεθεί στο Φεβρουάριο του 2011 η ίδρυση μικτής επιχείρησης για το σχεδιασμό και την κατασκευή του αεριαγωγού στο έδαφος της χώρας. Σε περίπτωση νέας ματαίωσης της εφαρμογής των συμφωνιών η «Γκαζπρόμ» θέλει να έχει έτοιμο εφεδρικό «αεροδρόμιο» στο πρόσωπο της Ρουμανίας. Βέβαια, υπάρχουν μεγάλες αμφιβολίες ότι ο αεριαγωγός μπορεί να ξεκινά από τη Ρωσία και να καταλήγει στις ακτές της Ρουμανίας χωρίς να περνά από βουλγαρικά ή ουκρανικά ύδατα. Προς το παρόν συνομιλίες για την εξασφάλιση άδειας κατασκευής του αγωγού κάτω από τη Μαύρη θάλασσα διεξάγονται μόνο με την Τουρκία, η οποία προς το παρόν δεν έχει δώσει απάντηση. Εκτός αυτού τα θαλάσσια σύνορα σ΄ αυτή τη λεκάνη ως σήμερα αποτελούν θέμα εδαφικών διαφορών μεταξύ των χωρών, υπογραμμίζει η εφημερίδα «Βρέμια νοβοστέι».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου