Geopolitical Research Institute(GRI)/Εταιρεία Γεωπολιτικών Ερευνών(ΕΓΕ)

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Μετανάστευση και Οργανωμένο Εγκλημα

Εισήγηση Υποστρατήγου ΕΛ.ΑΣ ε.α. Π. ΛΑΓΓΑΡΗ
Μέλους ΔΣ/ΕΛ.Ε.Σ.ΜΕ

Γενικά - Εγκληματικότητα - Έγκλημα και Μετανάστες
     Όπως είναι κατάδηλον, το προς ανάπτυξη θέμα της εισηγήσεώς μου είναι ανεξάντλητο και ο προς διάθεση χρόνος ανεπαρκής. Για το λόγο αυτό να μου επιτραπεί να εισέλθω αμέσως στην ουσία του θέματος για να μπορέσω να αναφέρω όσο το δυνατόν περισσότερα χρήσιμα στοιχεία, παραλείποντας εκείνα, τα οποία θα αναπτυχθούν αναλυτικότερα από άλλους ομιλητές.
     Οι εκρηκτικές διαστάσεις τις οποίες έλαβε το μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα μετά την 10ετία του ΄90 μοιραίως είχαν ως επακόλουθο την επιβάρυνση του δείκτη της εγκληματικότητας στη χώρα μας ποσοτικά και ποιοτικά. Και τούτο, καθόσον η Ελλάδα μετετράπη, από χώρα διελεύσεως, και σε χώρα μόνιμης εγκατάστασης και διαμονής μεταναστών, λαθρομεταναστών - οικονομικών προσφύγων, πολιτικών προσφύγων, αλλοδαπών γενικώς. Στο γεγονός αυτό συνέβαλε τα μέγιστα η μαζική είσοδος λαθρομεταναστών, αρχικά από την Αλβανία μετά το 1991 περίπου (με την κατάρρευση του καθεστώτος του Ραμίζ Αλία) και στη συνέχεια από τα όμορα Βαλκανικά κράτη, εξ αιτίας των ραγδαίων πολιτικών εξελίξεων και αναταράξεων που έλαβαν χώρα στην περιοχή των Βαλκανίων κατά τη χρονική αυτή περίοδο.
     Έτσι λοιπόν, μαζί με την εισαγωγή πείνας, εξαθλίωσης, αναπόφευκτα είχαμε και εισαγωγή εγκληματικότητας που αφορά τόσο το κοινό όσο και το οργανωμένο έγκλημα.
     Λέγοντας εγκληματικότητα, δεν εννοούμε τίποτε άλλο, παρά το σύνολο των διαπραττομένων εγκλημάτων σε ορισμένο τόπο και κατά ορισμένη χρονική περίοδο.
     Κοινό έγκλημα είναι το εκ περιστάσεως τελούμενο, αυτό που δύναται να τελέσει πας, τις, ενώ το οργανωμένο είναι αυτό, το οποίο τελείται από εγκληματική ομάδα περισσοτέρων του ενός ατόμων, συνδεομένων με ιεραρχική δομή και σαφώς κατανεμημένα καθήκοντα, ενωμένων προς διάπραξη εγκληματικών πράξεων ενός είδους ή πολλαπλών (δηλαδή προϋποθέτει διάρκεια), με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου κέρδους - αθέμιτου οικονομικού οφέλους.
     Στην εποχή μας η εγκληματικότητα στην Ελλάδα έχει οξυνθεί υπερβολικά και έχει αποκτήσει ιδιαίτερη ποικιλομορφία και ένταση με την εμφάνιση πρωτόγνωρων εγκλημάτων νέας μορφής και την τάση παγίωσης του οργανωμένου εγκλήματος χωρίς να μπορεί να περιοριστεί από τα εθνικά σύνορα (διεθνοποίηση του εγκλήματος).
     Έτσι εμφανίσθηκαν εγκλήματα, που τα κίνητρά τους απορρέουν από τις σημαντικές αλλαγές που επέφεραν στην ελληνική κοινωνία, η είσοδος και παραμονή των μεταναστών-λαθρομεταναστών στη χώρα μας  και από την «επαγγελματοποίηση» του εγκληματία .
     Στην Ελλάδα του σήμερα η εγκληματικότητα, επιπλέον, παρουσιάζει τάση αυξητική σε σύγκριση με άλλες εποχές. Η βαριά εγκληματικότητα (εκφράζεται με τα κακουργήματα και τα σοβαρά πλημμελήματα) παρουσιάζει έντονη ανοδική πορεία, ποσοτική και ποιοτική, σε σχέση με την ελαφρά. Στο γεγονός αυτό σημαντικό ποσοστό συμμετοχής έχει η πολυπληθής και πολυποίκιλη παρουσία και δράση των αλλοδαπών κακοποιών, σε όλο το φάσμα των εγκλημάτων που διαπράττονται, είτε περιστασιακά ή μεμονωμένα, είτε ως μέλη οργανωμένων εγκληματικών ομάδων (αμιγείς ή μικτές με ημεδαπούς). Εγκλήματα βίας (ανθρωποκτονίες, ληστείες, σωματικές βλάβες, αυτοδικίες κ.λ.π.) και εγκλήματα στρεφόμενα κατά της περιουσίας (κλοπές, διαρρήξεις, απάτες κ.λ.π.), είναι στην ημερησία διάταξη. Όπως επίσης ναρκωτικά και τα οικονομικά εγκλήματα με έμφαση τα ηλεκτρονικά (ιδιοποίηση εμβασμάτων μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών, απάτες με την χρήση πιστωτικών καρτών ή μέσω Internet).
     Τα τελευταία χρόνια, μεγάλη ανησυχία και προβληματισμό θα πρέπει να προκαλέσει το γεγονός, ότι παρατηρείται στην Ελλάδα, με την συμβολή και των μεταναστών, μια ευρύτερη μετεξέλιξη και ποιοτική αναβάθμιση της εγκληματικότητας προς την κατεύθυνση του οικονομικού εγκλήματος και του οργανωμένου εγκλήματος. Τα εγκλήματα αυτά, λόγω του διεθνικού - διακρατικού τους χαρακτήρα, απειλούν την οικονομία και την ασφάλεια, τόσο σε επίπεδο εθνικό, όσο και σε παγκόσμιο, δια τούτο και έχουν υπαχθεί στις «Ασύμμετρες Απειλές» για αντιμετώπιση.
     Kυριότερες μορφές οργανωμένου εγκλήματος στην Ελλάδα με την συμμετοχή των αλλοδαπών μεταναστών (αμιγείς ή μικτές ομάδες) είναι : Η διακίνηση λαθρομεταναστών γενικώς, η διακίνηση λαθρομεταναστών προς οικονομική εκμετάλλευση, ιδίως ανηλίκων (το γνωστό δουλεμπόριο), η διακίνηση λαθρομεταναστών γυναικών-ανηλίκων προς σεξουαλική εκμετάλλευση, η διακίνηση και εμπορία ναρκωτικών και όπλων, η κλοπή και διακίνηση κλεμμένων οχημάτων, η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες (ξέπλυμα βρώμικου χρήματος), το οικονομικό έγκλημα γενικώς, ληστείες και δη Τραπεζών, η λαθρεμπορία βρεφών - νηπίων και «Συμβόλαια Θανάτου».
     Παράλληλα, στην ελληνική επικράτεια δραστηριοποιούνται, κυρίως αμιγώς κατά εθνικότητα, και οργανωμένες εγκληματικές ομάδες Αλβανών, Ρώσων, Τούρκων, Βουλγάρων, Ρουμάνων, Ιρακινών, Πακιστανών και πρόσφατα Κινέζων, η δράση των οποίων εμφανίζεται ως εξειδικευμένη και περιοριστική κατά είδος εγκλημάτων, δίκην «μαφίας», προς εκμετάλλευση κυρίως των ομοεθνών τους, χωρίς να αποκλείεται και η διασύνδεσή τους με αντίστοιχες ομάδες του εξωτερικού π.χ. οι Τούρκοι, δουλεμπόριο και ναρκωτικά, οι Αλβανοί, διακίνηση όπλων, χασίς, λαθρεμπόριο βρεφών και νηπίων, «συμβόλαια θανάτου», απαγωγές-ομηρίες με απαίτηση λύτρων, «μαφιόζοι» επαιτείας φωτεινών σηματοδοτών, οι Ρώσοι «συμβόλαια θανάτου», απαγωγές-ομηρίες, πλαστογραφία πιστοποιητικών για παράνομες ελληνοποιήσεις, οι Βούλγαροι, εξειδικευμένες απάτες ηλεκτρονικού τύπου στις Α.Τ.Μ. Τραπεζών και παραχαράξεις χαρτονομισμάτων Ευρώ, λαθρεμπόριο βρεφών-νηπίων, οι Ρουμάνοι εξειδικευμένοι στις αθόρυβες και γρήγορες διαρρήξεις με αστραπιαία εξαφάνιση και διάθεση των κλοπιμαίων.
     Από τα δεδομένα των σύγχρονων εγκληματολογικών χρονικών, καινοφανής διαπίστωση είναι ότι πολλά από τα διαπραττόμενα από αλλοδαπούς εγκλήματα και ιδιαίτερα από Αλβανούς και Ρώσους, παρουσιάζουν πρωτοφανή θρασύτητα, κυνικότητα, σκληρότητα, ωμότητα και αγριότητα για τα ελληνικά δεδομένα. Π.χ. ο βιασμός γυναίκας, από πολλούς δράστες αλληλοδιαδόχως μπροστά στα μάτια του δεμένου σε πάσσαλο συζύγου της και η ληστεία ταυτόχρονα αυτών. Οι πρόσφατες ομαδικές εισβολές κατά κύματα (εορτές Χριστουγένων-Πρωτοχρονιάς) σε σπίτια της ΒΑ Αττικής (ομηρίες οικογενειών, ληστείες διαμερισμάτων και των οχημάτων των θυμάτων τους). Η κατατρομοκράτηση της υπαίθρου χώρας στην Ε/Α μεθόριο από ενόπλους Αλβανούς πλιατσικολόγους, μεταφέροντας ολόκληρα κοπάδια στην Αλβανία. Οι εν ψυχρώ εκτελέσεις θυμάτων ληστείας σε Τράπεζες και αλλαχού.
Η Τρομοκρατία
     Στην Ελλάδα, όπως και διεθνώς, μορφή του οργανωμένου εγκλήματος αποτελεί και η τρομοκρατία, η οποία ειδικότερα, είναι μία ειδική μορφή εγκλήματος βίας και διακρίνεται σε εσωτερική ή εγχώρια και σε εξωτερική ή διεθνή. Στην εισήγησή μας θα αναφερθούμε στη διεθνή τρομοκρατία, χωρίς να αποκλείσουμε και το γεγονός ότι η εσωτερική τρομοκρατία να είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί από εξωτερικά ενδιαφέροντα, όπως κατά το παρελθόν επισυνέβη, αρκεί να τα υπηρετεί (διασυνδέσεις εγχώριας και διεθνούς τρομοκρατίας), καθόσον η τρομοκρατία γενικά δεν έχει έκδηλη πηγή καθοδηγήσεως και κατευθύνσεως.
     Το όλο θέμα απέκτησε μεγάλη σημασία και επανήλθε με ιδιαίτερη ένταση, διατηρούμενο διαρκώς στα «υπ΄όψιν» της δυτικής παγκόσμιας κοινότητας, μετά τα πολύνεκρα και αιματηρά τρομοκρατικά κτυπήματα της Αλ Κάϊντα στο Λονδίνο τον Ιούλιο του 2005, από γηγενείς μουσουλμάνους, όταν οι πάντες και όχι μόνον οι Βρετανοί, άρχισαν να διερωτώνται : Πώς είναι δυνατόν άτομα που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στη χώρα αυτή, να μισούν σε τέτοιο βαθμό τη γενέτειρά τους; Ιδιαίτερα δε για τη χώρα μας, ο κίνδυνος μεγιστοποιείται για την ύπαρξη εντός των ορίων της «εν υπνώσει» τρομοκρατών, όταν μεταξύ των αλλοδαπών που διαβιούν στην Ελλάδα (συνήθως παρασιτικά ή εγκληματικά), περιλαμβάνονται και αλλοδαποί υπήκοοι των αρπακτικών γειτόνων μας, όπου, προεξάρχουν η πολυπληθής μάζα των Αλβανών (συγκεκαλυμμένα και Τσάμηδων), των φίλα προς αυτούς Τούρκων και πολλών άλλων μουσουλμάνων, οι οποίοι όχι μόνον δεν έχουν ελληνική συνείδηση αλλά σκέπτονται ανθελληνικά, εγκληματούν, χωρίς μάλιστα να δύναται να αποκλεισθεί και ο πρακτορικός ρόλος πολλών εξ αυτών.
     Με το σκεπτικό λοιπόν αυτό, δεν θα πρέπει κατ΄αρχήν να αγνοηθούν οι τρομοκρατικές απειλές από εξτρεμιστικές οργανώσεις ομόρων κρατών που έχουν εδαφικές διεκδικήσεις σε βάρος της Ελλάδας (Τουρκία «γκρίζοι λύκοι», Αλβανία UCK-UCC «Τσαμουριάς, Σκόπια «Μακεδονία του Βαρδάρη» κ.λ.π.).
     Γενικά η εξωτερική (διεθνής) τρομοκρατία δύναται να λεχθεί, ότι αποτελεί και αυτή εν δυνάμει απειλή για την Ελλάδα. Δυνατόν να προέρχεται και από το ευρύτερο (παγκόσμιο) περιβάλλον, και από το εγγύτερο (όμορα κράτη) και να στραφεί είτε κατά της Ελλάδος ευθέως, είτε κατά εχθρών ή στόχων τους, εντός της Ελλάδος, αδιαφόρως για τις συνέπειες που αναπόφευκτα θα προκύψουν για τη χώρα μας.
     Άξια ιδιαιτέρως προσοχής είναι η προερχομένη απειλή από την Ισλαμική Φονταμενταλιστική τρομοκρατία, καθόσον οι στόχοι των Ισλαμιστών τρομοκρατών δεν έχουν πολιτική λογική και πατρίδα. Για την επιτυχία των σκοπών τους και την προβολή των απόψεών τους και θέσεων, οι τυφλής βίας και μίσους ενέργειές τους δεν υπακούουν στους κανόνες της κοινής λογικής. Απεναντίας υπακούουν σε μια τερατώδη ασύλληπτη σκέψη, από την οποία δεν είναι δυνατόν να εξαιρεθεί η Ελλάδα, ακόμη και αν ένα μεγάλο μέρος από τους πολίτες της χώρας αυτής διακατέχεται από φιλοαραβικά αισθήματα και έντονο αντιαμερικανικό πνεύμα, που καταδίκασε, μάλιστα ποικιλοτρόπως, την εισβολή των Αμερικανών στο Ιράκ. Εξ άλλου η σχετική ασυλία της Ελλάδας των δεκαετιών του ΄70 και ΄80 από την έξαρση της τότε εθνικοαπελευθερωτικής τρομοκρατίας των Παλαιστινίων, ελάχιστα ισχύει στην εποχή μας, καθ΄όσον τις τρομοκρατικές επιθέσεις σήμερα τις πραγματοποιούν, όχι μόνο αριστεροί εθνικιστές, αλλά κυρίως φανατικοί Ισλαμιστές εναντίον των ΗΠΑ, των συμμάχων τους και του Δυτικού κόσμου γενικότερα, όπου εντάσσεται και η Ελλάδα παραδοσιακά και συμβατικά (ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΟΑΣΕ κ.λ.π.). Η γεωγραφική θέση της Ελλάδα μεταξύ Ευρώπης και Μέσης Ανατολής και η γειτνίαση με αυτήν, αυξάνουν τον δείκτη του κινδύνου.
Η Παράνομη Διακίνηση Μεταναστών γενικώς (Λαθροδιακίνηση)
Διακρίσεις
     Με κριτήριο τον τόπο ενέργειας, διακρίνεται :
α.  Σε εσωτερική και
β.  Σε εξωτερική ή διεθνή, ανάλογα με τα γεωγραφικά όρια που εκτείνεται η παράνομη δραστηριότητα των δραστών.
     Με κριτήριο το οργανωμένο ή το περιστασιακό του αδικήματος και τον αριθμό των δραστών διακρίνεται :
     α.  Σε ερασιτεχνική διακίνηση, η οποία αφορά αυτούς που απλά διευκολύνουν την είσοδο και παραμονή των λαθρομεταναστών στη χώρα π.χ. συνοδεία-μεταφορά προκειμένου να διασχίσουν τα σύνορα ή μεταφορά ολιγάριθμων από αυτούς στο εσωτερικό της χώρας με χρησιμοποίηση Ι.Χ. μέσων μεταφοράς ιδιόκτητων.
     β.  Σε διακίνηση από μικρές οργανωμένες εγκληματικές ομάδες. Οι μικρές ομάδες οργανωμένου εγκλήματος συνήθως ειδικεύονται στο να οδηγούν τους λαθρομετανάστες από μία χώρα στην άλλη, χρησιμοποιώντας δρόμους που είναι ευρέως γνωστοί. Αυτές οι ομάδες διαθέτουν ένα υψηλότερο επίπεδο εξειδίκευσης και δομής από ότι διαθέτουν οι ερασιτέχνες διακινητές και δραστηριοποιούνται σε μια περισσότερο μόνιμη βάση.
     γ.  Σε διεθνή δίκτυα διακίνησης λαθρομεταναστών. Η κατηγορία των διεθνών δικτύων διακίνησης λαθρομεταναστών περιλαμβάνει μεγάλες εγκληματικές οργανώσεις που έχουν την ικανότητα να διενεργούν την όλη διαδικασία της διακίνησης των λαθρομεταναστών, που περιλαμβάνει την παράνομη είσοδο στη χώρα, την παροχή πλαστών ταξιδιωτικών εγγράφων, την παροχή καταλυμάτων στα σημεία διέλευσης κ.λ.π. Κατηγοριοποιώντας τη διάρθρωση της οργάνωσης, στην κορυφή της υπάρχουν οι «επενδυτές/ρυθμιστές» και στη συνέχεια συναντάμε τους «στρατολόγους», τους «μεταφορείς», τους «διαφθορείς των κρατικών λειτουργών» και τους «προστάτες», τους «πληροφοριοδότες», τους «οδηγούς» και τα «μέλη πληρώματος», τους «υπεύθυνους αστυνόμευσης» των άλλων λαθρομεταναστών και τους «ειδικούς στο ξέπλυμα των παρανόμων εσόδων».
Τρόποι Δράσης των Κυκλωμάτων Διακίνησης Παρανόμων Μεταναστών
     Οι τρόποι δράσης των οργανωμένων εγκληματικών ομάδων, που ασχολούνται με τη διακίνηση λαθρομεταναστών, έχουν ως εξής :
     Στις χώρες προέλευσης των παρανόμων μεταναστών, τα κυκλώματα έχουν οργανώσει «μηχανισμούς στρατολόγησης» των υποψηφίων λαθρομεταναστών. Συνήθης μέθοδος είναι οι αγγελίες σε έντυπα, εφημερίδες και στο διαδίκτυο, που καταχωρούνται από γραφεία ταξιδίων ή γραφεία ευρέσεως εργασίας. Επαφές με τους διακινητές επίσης γίνονται σε συγκεκριμένα μπαρ, κλαμπ, καφετέριες. Στα μέρη αυτά και οι διακινητές έχουν αποκτήσει τοπική φήμη και έτσι είναι εύκολο να βρεθούν από τους ενδιαφερόμενους.
     Σε άλλες περιπτώσεις, οι ίδιοι οι λαθρομετανάστες απευθύνονται σε συμπατριώτες τους στη χώρα τους, μέλη οργανωμένων ομάδων διακίνησης λαθρομεταναστών και ζητούν να τους διακινήσουν σε χώρες της Ευρώπης, όπου ήδη βρίσκονται συγγενείς τους, με τους οποίους έρχονται σε επαφή και από τους οποίους πληροφορούνται ότι υπάρχει δυνατότητα άμεσης απασχόλησης.
     Η διακίνηση λαθρομεταναστών συνίσταται στην υποβοήθηση - μεταφορά των μεταναστών για παράνομη είσοδο σε ένα άλλο κράτος, με σκοπό το οικονομικό ή υλικό όφελος. Αυτή έχει γίνει η δημοφιλέστερη ενασχόληση μιας σειράς εγκληματικών δικτύων των οποίων ο αριθμός συνεχώς αυξάνεται και έχει σαν αποτέλεσμα την μεταφορά μεγαλύτερων αριθμών ανθρώπων με τα υψηλότερα κέρδη από ποτέ.
     Η χρήση βίας των μελών των κυκλωμάτων προς τους διακινούμενους μετανάστες είναι συχνή. Όταν οι διακινούμενοι προωθηθούν στον τελικό προορισμό τους φυλακίζονται σε διαμερίσματα, αποθήκες, ή άλλους φυλασσόμενους χώρους μέχρι οι ίδιοι ή φιλικά-συγγενικά τους πρόσωπα καταβάλλουν στους διακινητές τα συμφωνηθέντα ποσά. Οι μετανάστες υφίστανται σωματική και ψυχική βία (ακόμη και ομηρία) προκειμένου να καταβάλλουν τα χρήματα. Έχουν παρατηρηθεί μάλιστα και φαινόμενα απασχόλησης των λαθρομεταναστών σε καθήκοντα π.χ. φύλαξης άλλων λαθρομεταναστών ως μέσον αποπληρωμής του χρέους.
     Πολύ συχνά οι εγκληματικές οργανώσεις διακίνησης παράνομων μεταναστών εμπλέκονται και σε άλλες μορφές σοβαρής εγκληματικότητας, όπως : διακίνηση ναρκωτικών, πλαστογραφίες με χρήση ταξιδιωτικών εγγράφων και το πλέον σοβαρότερο, διακίνηση ανθρώπων με σκοπό την σεξουαλική τους εκμετάλλευση αλλά και την οικονομική τους εκμετάλλευση, το λεγόμενο trafficking.
     Το φαινόμενο αυτό έχει πέντε (5) διαφορετικές μορφές :
  • Πορνεία - Βιομηχανία σεξ (αφορά κυρίως γυναίκες και παιδιά).
  • Πορνογραφία (αφορά κυρίως παιδιά).
  • Εξαναγκαστική εργασία (ανδρών, γυναικών και παιδιών).
  • Εμπόριο οργάνων (ανδρών, γυναικών και παιδιών).
  • Εμπόριο βρεφών.
Επί των ημερών μας βρίσκεται σε έξαρση η προώθηση ανηλίκων αλλοδαπών στη βιομηχανία του σεξ, στην πορνεία, στην εξαναγκαστική εργασία και στο εμπόριο οργάνων.
Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, διευκολύνει τα παράνομα κυκλώματα.
Μέσα Μεταφοράς και μέθοδοι Απόκρυψης
Διακίνηση από Ξηράς
     Τα χερσαία μέσα μεταφορά που χρησιμοποιούνται για τη διακίνηση των πάσης εθνικότητας λαθρομεταναστών είναι κάθε είδους, σύμφωνα με τα δεδομένα της πρακτικής, όπως διαπιστώθηκαν από τις Αστυνομικές Υπηρεσίες.
     Ενδεικτικά αναφέρονται :
  • Φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, κλειστά ή ανοικτά, με τέντα, αυτοκίνητα ψυγεία με κρύπτες ή θαλάμους ειδικά κατασκευασμένους, χρησιμοποιώντας κάθε είδους τεχνολογική επινόηση (πατέντα).
  • Λεωφορεία, οχήματα κλειστά τύπου VAN , επιβατηγά αυτοκίνητα, τροχόσπιτα, ασθενοφόρα τζιπ, καθώς και δίκυκλες μοτοσυκλέτες. Σε μερικές περιπτώσεις διακινήθηκαν και με τρένα, κρυπτόμενοι στις οροφές βαγονιών ή στα συστήματα εξαερισμού.
Σε αρκετά οχήματα, φορτηγά, λεωφορεία ακόμη και βυτιοφόρα, επινοούνται τρόποι απόκρυψης ανάμεσα στο φορτίο. Έχουν εντοπιστεί λαθρομετανάστες σε φορτηγά που μετέφεραν ξυλεία, κάρβουνο, καρπούζια, φελιζόλ, νήματα, οικοδομικά υλικά, ακόμη και σε βυτιοφόρα κενά καυσίμων όπου είχαν εξευρεθεί και κατασκευασθεί επιμελώς ειδικοί χώροι και μάλιστα με εξαερισμό και φως για την αποφυγή «απωλειών» κάτω από την καρότσα, πάνω στους άξονες, σε ειδικές κρύπτες ανάμεσα στην δεξαμενή καυσίμων και στο χώρο αποθήκευσης των εργαλείων κ.λ.π. Μέχρι και σε φέρετρα επισημάνθηκαν πρόσφατα στον Έβρο δύο λαθρομετανάστες.
Ακόμη έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις απόκρυψης και σε ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, στο πίσω κάθισμα, στο πόρτα μπαγκάζ, ανάμεσα σε ρούχα, στιβαγμένα κλινοσκεπάσματα ή άλλα είδη οικιακής χρήσης. Η τελευταία είναι η πλέον προσφιλής μέθοδος μεταφοράς και προτιμητέα, λόγω της ευελιξίας και του περιορισμού της διακινδύνευσης που παρουσιάζει για διακινητές και «εγκεφάλους» λόγω του μικρού αριθμού των διακινουμένων.
Όταν η μεταφορά των λαθρομεταναστών γίνεται οδικώς με οχήματα, στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και άλλα οχήματα των διακινητών-δραστών ως προπομποί για την επισήμανση και αποφυγή των αστυνομικών ελέγχων, με χρήση κινητών τηλεφώνων για επικοινωνία μεταξύ των δραστών.
Σε ορισμένες περιπτώσεις τα μέλη των κυκλωμάτων έχουν δράσει αδίστακτα, πυροβολώντας ή «εμβολίζοντας» οχήματα των διωκτικών αρχών, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τη σύλληψη.
Για να αποφευχθεί η κατάσχεση των μεταφορικών μέσων σε περίπτωση σύλληψής τους ή για να υπάρξει το ελάχιστο δυνατό κόστος για το κύκλωμα, χρησιμοποιούνται κλεμμένα ή ενοικιασμένα οχήματα με πλαστές πινακίδες κυκλοφορίας ή οχήματα άλλων ιδιοκτητών, οι οποίοι αγνοούν την παράνομη χρήση των οχημάτων τους.
Διακίνηση από θαλάσσης
     Αυτή γίνεται από Τουρκία μέσω του Αιγαίου, συνήθως από Τούρκους δουλεμπόρους με την ανοχή των Τουρκικών Αρχών, η οποία χρησιμοποιείται ως πύλη εισόδου των λαθρομεταναστών, κυρίως Αφρικανοασιατών, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Ενώ η μέσω του Λιβυκού Πελάγους γενομένη λαθροδιακίνηση προς τις ακτές της Κρήτης είναι μικρής εκτάσεως. Ως μεταφορικά μέσα χρησιμοποιούνται πεπαλαιωμένοι λέμβοι και μικρά «σαπιοκάραβα», τα οποία βουλιάζουν στην παραμικρή θαλασσοταραχή μαζί με το ανθρώπινο φορτίο τους. Πλέουν συνήθως στα διεθνή ύδατα και στην κατάλληλη ευκαιρία εισέρχονται στα χωρικά μας ύδατα, ενώ οι διακινητές απομακρύνονται με ταχύπλοα μικρά σκάφη. Η αποβίβαση γίνεται συνήθως σε ερημικές ακτές και ξερονήσια.
 Ολοι οι συλλαμβανόμενοι λαθρομετανάστες δεν απελαύνονται. Άλλοι γιατί προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια σε βάρος των αποφάσεων απέλασης και δικαιώνονται, άλλοι γιατί προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια σε βάρος της κράτησης, δικαιώνονται και στη συνέχεια δεν αναχωρούν μέσα στην 30ήμερη προθεσμία που τους παρέχει το δικαστήριο, και άλλοι γιατί προέρχονται από χώρες προς τις οποίες η απέλαση είναι αδύνατη (Αφγανιστάν, Ιράκ, Ερυθραία, Σομαλία κ.λ.π.). Έτσι κάθε χρόνο παραμένουν κατά μέσο όρο 30-40 χιλιάδες καταγεγραμμένοι αλλοδαποί στη χώρα χωρίς να είναι εφοδιασμένοι με νομιμοποιητικό τίτλο. Σ΄αυτούς πρέπει να προστεθεί και ο αριθμός αυτών που δεν εντοπίζονται για να συλληφθούν, αριθμός ενδεχομένως μεγαλύτερος των συλληφθέντων, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ετησίως δημιουργείται ένας αριθμός 60 έως 80 χιλιάδων παρανόμων αλλοδαπών.


ΕΤΕΡΕΣ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ
Συνέπειες στο Σωφρονιστικό Σύστημα
     Συνέπεια της αυξημένης εγκληματικότητας των αλλοδαπών στην Ελλάδα είναι και τα προβλήματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί στο σωφρονιστικό σύστημα, συγκείμενα στο αδιαχώρητο των φυλακών και των σωφρονιστικών καταστημάτων.
    
Διαφθορά των Κρατικών Οργάνων
     Η διακίνηση των λαθρομεταναστών και οι συναφείς παράνομες δραστηριότητες δημιούργησαν μία νέα αιτία διαφθοράς των αστυνομικών και των λοιπών κρατικών οργάνων και των υπαλλήλων των ΟΤΑ που χειρίζονται υποθέσεις αλλοδαπών λόγω αρμοδιότητας, όπως παράνομη είσοδος-παραμονή, νομιμοποίηση αλλοδαπών, σεξουαλική εκμετάλλευση γυναικών, απελευθέρωση κρατουμένων, έκδοση πλαστών πιστοποιητικών κ.λ.π. Εδώ αξίζει να αναφερθεί, ότι από επίσημες στατιστικές της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ, το θέμα «Αλλοδαποί» σε κρούσματα διαφθοράς αστυνομικού προσωπικού που επελήφθη επί αντικειμένων αστυνομικής αρμοδιότητας, αριθμητικά ερχόταν πρώτο από πλευράς βεβαιωθέντων κρουσμάτων, και ακολουθούν αυτά της εκμετάλλευσης γυναικών, των οικοδομών, των όπλων, των ναρκωτικών. Μετά δε το έτος 2004, έρχεται δεύτερο, με πρώτο το θεματικό αντικείμενο «Καταστήματα».

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ
Ενέργειες σε Εσωτερικό Επίπεδο
     Η αποτελεσματική αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος γύρω από το όλο θέμα της μετανάστευσης, μιας εκ των σοβαροτέρων απειλών κατά της Δημόσιας και Εθνικής Ασφάλειας της χώρας, θα πρέπει να βασίζεται σε σειρά μέτρων και σχεδίων ειδικών με στόχο : Την πρόληψη και την καταστολή των εγκλημάτων, αύξηση της αποτελεσματικότητος των Αστυνομικών Υπηρεσιών, επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών κολασμού-σωφρονισμού, απέλασης κ.λ.π., αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των συναρμοδίων φορέων, ενεργοποίηση και συμμετοχή του κοινού και των πολιτών στην προσπάθεια πρόληψης και καταστολής του εγκλήματος στα πλαίσια μιας ενεργούς αντιεγκληματικής πολιτικής και προ πάντων, θα πρέπει να διοχετεύει προς τα έξω κατά τρόπο αποφασιστικό και να γίνει αντιληπτό από όλους, ότι υπάρχει αταλάντευτη βούληση για να καταπολεμηθεί το οργανωμένο έγκλημα και το έγκλημα γενικότερα, της παράνομης εισόδου και παρανομής λαθρομεταναστών στην Ελλάδα.
     Ανάλογα μέτρα θα πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση απειλών που προέρχονται από τα πάσης φύσεως οικονομικά εγκλήματα ένθα η συμμετοχή αλλοδαπών δραστών είναι λίαν εξειδικευμένη και αυξημένη και τα οποία προσβάλλουν (βλάπτουν ή θέτουν σε κίνδυνο) την λειτουργία της οικονομίας, ή επί μέρους σημαντικών λειτουργικών κλάδων και θεσμών της και απειλούν να αποσταθεροποιήσουν την συνολική λειτουργία των οικονομικών συναλλαγών. (Ηλεκτρονικό έγκλημα ή έγκλημα μέσω Internet).
     Παράλληλα τα ληπτέα μέτρα θα πρέπει να κατατείνουν στην πρόληψη εισόδου και παραμονής στη χώρα σε πρόσωπα ανεπιθύμητα και επικίνδυνα για τη Δημόσια Τάξη και Ασφάλεια, ως και την εθνική ασφάλεια της χώρας και άμεση εξουδετέρωση αυτών, π.χ. κακοποιούς, τρομοκράτες, πράκτορες, δολιοφθορείς κ.λ.π.  Όπως επίσης στον εντοπισμό και πρόληψη-αποτροπή εισαγωγής όπλων, εκρηκτικών και αντικειμένων, τα οποία είναι δυνατόν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα τάξεως και ασφαλείας. Όλες οι προαναφερθείσες απειλές θα πρέπει να αντιμετωπισθούν από τα σχετικά σχέδια προστασίας και επιτήρησης των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων και της εναέριας κυκλοφορίας, τα οποία θα πρέπει να εκσυγχρονίζονται και αναπροσαρμόζονται συνεχώς προς τις εκάστοτε μεταβαλλόμενες συνθήκες, σε αγαστή συνεργασία των Σωμάτων Ασφαλείας με τις συναρμόδιες Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας.
     Έτερος σημαντικός παράγοντας για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος που πηγάζει γύρω από το όλο θέμα της μετανάστευσης είναι η συλλογή και επεξεργασία των πληροφοριών, τόσο στον ελλαδικό χώρο όσο και στον διεθνή, μέσω της διεθνούς συνεργασίας (INTERPOL, EUROPOL, F.B.I. κ.λ.π.).
     Για την επιτυχία του σκοπού, θα πρέπει να γίνει χρήση και αξιοποίηση των υπερσύγχρονων τεχνολογικών μέσων συλλογής και επεξεργασίας των πληροφοριών (σύστημα ΕΣΕΛΟΝ κ.λ.π.), χωρίς να παραγνωρίζεται παράλληλα και η παραδοσιακή μέθοδος των μυστικών πληροφοριοδοτών.
Ενέργειες σε Διεθνές Επίπεδο
     Για την πλήρη ευόδωση του επιδιωκομένου σκοπού, τέλος, θα πρέπει :
     α.  Η χώρα μας να προβεί σε θεσμοθέτηση στενότερης διεθνούς συνεργασίας, σε επίπεδο κρατών, μυστικών υπηρεσιών, διωκτικών Αρχών και διεθνών οργανισμών. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί ένας ασφυκτικός κλοιός, ο οποίος θα συρρικνώσει τις δυνατότητες κινήσεως και δράσης του διεθνούς τρομοκρατικού δικτύου, ιδίως του ισλαμικού και του οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος. Με τη διεθνή συνεργασία θα διευκολυνθεί και η αναπτυσσόμενη πολιτική βούληση των δυτικών χωρών και της ΕΕ να ασκηθούν πιέσεις σε χώρες που εξάγουν εγκληματικότητα, προβλήματα και αστάθεια. Π.χ. στην Τουρκία, η οποία αποτελεί το εφαλτήριο για την είσοδο στην Ευρώπη των ναρκωτικών και λαθρομεταναστών και στην Αλβανία, η οποία θεωρείται χώρα-παράδεισος για το οργανωμένο έγκλημα, το οποίο είναι δυνατόν να διαπλέκεται με εξτρεμιστικές και ίσως τρομοκρατικές δραστηριότητες. Διεθνείς οργανισμοί με δυνατότητες συμβολής, ενδεικτικά δύνανται να αναφερθούν ο ΟΑΣΕ,(ένταξη της εν γένει απειλής στην Ευρωπαϊκή Ασφάλεια), το ΝΑΤΟ (συμμετοχή στην συλλογή πληροφοριών και τη σχεδίαση-μέτρα εναέριας κυκλοφορίας και θαλάσσιας κίνησης κ.λ.π.
     β.  Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας θα πρέπει να ανασυγκροτήσει την Υπηρεσία Πληροφοριών των Ενόπλων Δυνάμεων και να προβεί στη διεύρυνση του παραδοσιακού της ρόλου, που θα πρέπει να συνεργάζεται στενά με την ΕΥΠ και την ΕΛ.ΑΣ Ιδιαίτερα τα 2α Επιτελικά Γραφεία και οι Στρατιωτικοί Ακόλουθοι στις Πρεσβείες του Εξωτερικού, πέραν της παραδοσιακής στρατιωτικής κατασκοπείας (δομή και μετακινήσεις στρατευμάτων, εξοπλιστικά προγράμματα), θα πρέπει να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και σε τομείς που συνδέονται με θέματα διεθνούς τρομοκρατίας, ασύμμετρων απειλών και οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος.
     γ.  Η  ΕΥΠ  θα έχει τον κεντρικό ρόλο στη συλλογή και την επεξεργασία των πληροφοριών, αναφορικά με τις παραπάνω εγκληματικές δραστηριότητες και η οποία θα πρέπει να συνεργάζεται στενά υπό τον όρο της αμοιβαιότητας με τις αντίστοιχες υπηρεσίες της Δύσης και των άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής, και του Βαλκανικού της περίγυρου ακόμη.
     δ.  Η μεταξύ κρατών διεθνής συνεργασία θα πρέπει να περιλαμβάνει, τις μεταξύ ομόρων κρατών τοπικές διμερείς και πολυμερείς συμφωνίες αστυνομικής συνεργασίας και συμφωνίες επανεισδοχής λαθρομεταναστών, όπως επίσης και τις τοπικές συμφωνίες καταπολέμησης του διασυνοριακού οργανωμένου εγκλήματος, η οποία επιπλέον (διεθνής συνεργασία), θα πρέπει να επεκτείνεται και σε περιφερειακό επίπεδο.
Συμπεράσματα
 Η γεωπολιτική  θέση της Ελλάδας, συνετέλεσε στο να μετατραπεί αυτή πλέον από χώρα διέλευσης μεταναστών-λαθρομεταναστών και σε χώρα «υποδοχής» και μόνιμης εγκατάστασης αυτών, σε σημείο μάλιστα υπέρβασης των ορίων της ανεκτής απορροφητικότητας της χώρας από πλευράς αγοράς εργασίας και κοινωνικής αφομοίωσης. Το γεγονός αυτό, φυσικο επακόλουθο, έχει τον επηρεασμό της εθνικής ασφάλειας της χώρας και κατ΄επέκταση της Δημόσιας Τάξης και Ασφάλειας αυτής, δεδομένου ότι έχουμε δυναμική εισβολή του οργανωμένου διεθνούς εγκλήματος, το οποίο επιβαρύνει ανησυχητικά τον δείκτη της εγκληματικότητας της χώρας ως απόρροια του όλου φαινομένου. Κατά συνέπεια το μεταναστευτικό ένεκα της σοβαρότητας αυτής θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως εθνικό θέμα.
     Η αποτροπή της παράνομης μετανάστευσης και κυρίως η καταπολέμηση των κυκλωμάτων διακίνησης λαθρομεταναστών και της εγκληματικής δραστηριότητας των αλλοδαπών, προϋποθέτουν βαθιά γνώση του θέματος σχετικά με την «ανάλυση κινδύνου», την κατάρτιση του προσωπικού, επιτελικού και επιχειρησιακού σε θέματα εθνικής και διεθνούς νομοθεσίας, σύγχρονων μεθόδων επιχειρησιακής δράσης και διερεύνησης του οργανωμένου και διασυνοριακού εγκλήματος, της δομής των εγκληματικών οργανώσεων, καθώς και της διενέργειας αποτελεσματικών ελέγχων και επιτήρησης των συνόρων.
     Λόγω του επικινδύνου της προσωπικότητας των συμμετεχόντων κακοποιών και των τεραστίων αθέμιτων κερδών που προσπορίζει το εγχείρημα, είναι σαφές ότι είναι δυσχερέστατη, αν όχι αδύνατη η καταπολέμηση των καλά οργανωμένων κυκλωμάτων σε τοπικό επίπεδο. Απαιτείται η συνεργασία τόσο μεταξύ των συναρμοδίων Υπηρεσιών του Κράτους, αλλά και η συνεργασία μεταξύ των Αρχών των χωρών προέλευσης, διέλευσης και προορισμού, σε στρατηγικό και επιχειρησιακό επίπεδο στους τομείς ανάληψης κοινών πρωτοβουλιών και ανταλλαγής πληροφοριών, εμπειριών και πρακτικών. Για να είναι αποτελεσματική η εν λόγω συνεργασία θα πρέπει να έχει τα στοιχεία της επιμονής, διάρκειας, συνέχειας και προ πάντων της ειλικρίνειας.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
     Επιβάλλεται κατά συνέπεια να ληφθούν άμεσα δραστικά μέτρα, προληπτικά και κατασταλτικά π.χ. αραιώσεις αλλοδαπών προς αποφυγήν «γκετοποίησης» αυτών,  επαναπροωθήσεις-απελάσεις εντατικής μορφής, απαγόρευση μαζικών εγκαταστάσεων στα μεγάλα αστικά κέντρα ή σε ευαίσθητες παραμεθόριες περιοχές μας κ.λ.π.
     Να γίνει πλήρης εφαρμογή στην πράξη, των εμπειριών που αποκτήθηκαν από την ασφαλή τέλεση των Ο.Α. 2004 από ολόκληρο τον κρατικό μηχανισμό και τις διωκτικές Αρχές, ειδικότερα όσον αφορά την πρόληψη του εγκλήματος και της τρομοκρατίας και της κτηθείσης τεχνογνωσίας από την χρήση των πολυδάπανων και πλέον συγχρόνων συστημάτων ασφαλείας και λοιπού τεχνολογικού εξοπλισμού.
     Να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στην χώρα για την ανακάλυψη και κατάσχεση του κυκλοφορούντος παρανόμου οπλισμού των Αλβανών και των λοιπών αλλοδαπών εν γένει. Επίσης το ίδιο και στα σύνορα προς αποτροπήν εισόδου λαθρομεταναστών και ανεπιθύμητων ατόμων και λαθραίας εισαγωγής όπλων, ναρκωτικών, εκρηκτικών και λοιπών προϊόντων εγκλήματος π.χ. πλαστών χαρτονομισμάτων κ.λ.π.
     Να τροποποιηθεί επί το αυστηρότερον η ισχύουσα νομοθεσία που αφορά το οργανωμένο έγκλημα γύρω από τα σχετικά επί μέρους θέματα της εγκληματικότητας των αλλοδαπών με στόχο την επιτάχυνση εφαρμογής του δικαίου και απονομής της δικαιοσύνης και την θέσπιση αυστηροτέρων ποινικών κυρώσεων, παρεπομένων ποινών και λοιπών διοικητικών κυρώσεων.
     Να θεσπιστεί μηχανισμός παρακολουθήσεως και ελέγχου των πράξεων, των προξενείων εξωτερικού και των ιδρυομένων γραφείων ευρέσεως εργασίας για την αποτροπή των «αμαρτημάτων» του παρελθόντος, σχετικά με τις θεωρήσεις εισόδου Αλβανών και λοιπών αλλοδαπών στην ελληνική επικράτεια (παραποιήσεις εγγράφων, πλαστά διαβατήρια, χρηματισμοί υπαλλήλων κ.λ.π.).
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
     Εξ αιτίας των απειλών που εκτενώς περιεγράφησαν, τον μέλλον της ανθρωπότητας, αλλά και της χώρας μας, διαγράφεται ζοφερό. Το πληροφοριακό και εν γένει ενδιαφέρον της Ελλάδας, σύμφωνα με δημοσιοποιημένες θέσεις της Ελληνικής Αστυνομίας, εστιάζεται στην τρομοκρατία, στο οργανωμένο έγκλημα, στη δράση των διεθνών ομάδων ακτιβισμού κατά της παγκοσμιοποίησης ή άλλων οργανωμένων μορφών κινητοποιήσεων, στην αντιμετώπιση της διασυνοριακής εγκληματικότητας, διακίνησης ναρκωτικών, όπλων, εμπορίας ανθρώπων, της σεξουαλικής εκμετάλλευσης γυναικών και ανηλίκων και στην κατά τόπους έξαρση της λαθρομετανάστευσης.
     Το παρήγορο και ενθαρρυντικό στην περίπτωση είναι, ότι η διεθνής κοινότητα αντέδρασε θετικά μπροστά στις «Ασύμμετρες Απειλές» που περιλαμβάνουν και τα ανωτέρω εγκλήματα στην πλειονότητά τους. Για την αντιμετώπισή τους οι μηχανισμοί έγιναν πιο ισχυροί και κατά τρόπο συλλογικό εκδηλούμενοι, δεδομένου ότι ευαισθητοποιήθηκαν και συστρατεύθηκαν κράτη, ενισχύθηκαν τα συστήματα πρόληψης και αποτροπής και αναπτύχθηκαν διεθνείς συνεργασίες που αποτελούν ισχυρό σύμμαχο για την Παγκόσμια Ασφάλεια. Η επιτευχθείσα διεθνής συνεργασία και η σύγκλιση των λαών και των κυβερνήσεων, πέρα και πάνω από αντιθέσεις και ανταγωνισμούς, θα αποτελέσει μια ισχυρότατη ασπίδα ασφαλείας για την παγκόσμια κοινότητα και για την Ελλάδα ειδικότερα.
Source : ΕΛΕΣΜΕ

Η οικονομική παράμετρος της κρίσης στο Κοσσυφοπέδιο

Το φάντασμα της βίας στο Κοσσυφοπέδιο ξύπνησε και πάλι για να θυμίσει στην Ευρώπη ότι οι «παγωμένες» δίχως βιώσιμη και ειρηνική λύση συγκρούσεις θα επανέρχονται κατά βούληση, για να υπονομεύσουν την επίπλαστη σταθερότητα της περιοχής των δυτικών Βαλκανίων.
ΝΑΤΟϊκοί στρατιώτες άνοιξαν πυρ και με πραγματικά πυρά εναντίον των λιγοστών νεαρών σέρβων διαδηλωτών στα σύνορα βορείως της Μιτροβίτσας όπου κατοικεί η σερβική μειονότητα.
ΝΑΤΟϊκοί στρατιώτες άνοιξαν πυρ και με πραγματικά πυρά εναντίον των λιγοστών νεαρών σέρβων διαδηλωτών στα σύνορα βορείως της Μιτροβίτσας όπου κατοικεί η σερβική μειονότητα.  
Η κρίση των «μεθοριακών διαβάσεων» στο βόρειο Κόσοβο προκλήθηκε αρχικά από τους κοσοβάρους εθνικιστές της Πρίστινας που πίεσαν την όλο και πιο αδύναμη σερβική πλευρά να αποδεχθεί την αλβανική κυριαρχία και στο τελευταίο εναπομείναν έδαφος με σερβική πλειοψηφία πληθυσμού, βορείως της Μιτρόβιτσας.

Αρρωγός στην Πρίστινα βρέθηκε η ΝΑΤΟϊκή δύναμη που δεν δίστασε μέχρι και να κάνει χρήση πραγματικών πυρών κατά των λίγων νεαρών σέρβων διαδηλωτών, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν από σφαίρες τρία άτομα. Η άμεση ένοπλη ανάμειξη των ΝΑΤΟϊκών στρατευμάτων προκάλεσε τη Μόσχα που έσπευσε να ζητήσει μέσω του πρεσβευτή της στο ΝΑΤΟ, Ντιμίτρι Ρογκόζιν, να διεξαχθεί αντικειμενική έρευνα και τόνισε ότι «οι συνάδελφοί μου στο ΝΑΤΟ δεν αντιλαμβάνονται ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες της συμμετοχής τους στη διένεξη». Αργότερα, σε συνέντευξή του σε ρωσικό τηλεοπτικό σταθμό, ο Ρογκόζιν ανέβασε ακόμη πιο πολύ την κριτική του και είπε ότι «το ΝΑΤΟ προκαλεί νέα σύγκρουση στα Βαλκάνια».

Μπορεί η δήλωση Ρογκόζιν να είναι υπερβολική, όμως έχει πολιτική βαρύτητα, καθώς τους τελευταίους μήνες έχει αυξηθεί σε προκλητικό βαθμό η μονομέρεια της Δύσης υπέρ των Κοσοβάρων, παρά τις προσπάθειες της μεταρρυθμιστικής κυβέρνησης στο Βελιγράδι να βρεθεί μια ειρηνική λύση μέσω διαλόγου με την Πρίστινα και την πλήρη συμμόρφωση των Σέρβων με τις απαιτήσεις της διεθνούς κοινότητας για παράδοση στη Χάγη όλων των εγκληματιών πολέμου, των Ράτκο Μλάντιτς και Ζόραν Χάτζιτς συμπεριλαμβανομένων. Τελικά, οι Σέρβοι τούς παρέδωσαν όλους στο Διεθνές Δικαστήριο, αλλά την ίδια ώρα είδαν τη Δύση να στηρίζει την κοσοβαρική αδιαλλαξία, είδαν να κλείνουν τα νότια σύνορά τους προς τα δυτικά Βαλκάνια με το εμπάργκο που επέβαλαν οι Κοσοβάροι στα σερβικά προϊόντα και τους αλβανούς κατηγορούμενους για εγκλήματα πολέμου να χαίρουν προκλητικής ατιμωρησίας. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο πρωθυπουργός του Κοσόβου, Χασίμ Θάτσι, ανακοίνωσε ότι προτίθεται να στείλει στο σερβικό βόρειο Κόσοβο αλβανούς δικαστές για να επιβάλουν δικαιοσύνη!

Την ίδια ώρα, οι Αμερικανοί μπλοκάρουν στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ το σερβικό αίτημα για διεξαγωγή αντικειμενικής ανεξάρτητης έρευνας για το εμπόριο οργάνων που, σύμφωνα με όλα τα στοιχεία και σχετική έρευνα του Συμβουλίου της Ευρώπης, διεξήγαγαν στελέχη του UCK και η κοσοβάρικη μαφία με την εμπλοκή του νυν πρωθυπουργού Χασίμ Θάτσι και άλλων υψηλόβαθμων στελεχών του κυβερνητικού κόμματος του Κοσόβου.

Στα μεθοριακά φυλάκια του Βορρά, δεν παίζεται μόνο ένα ιδιότυπο μπρα ντε φερ μεταξύ Βελιγραδίου και Πρίστινας, αλλά και ένα υπόγειο παιχνίδι που αφορά λαθρεμπόριο καυσίμων και αγαθών, αξίας πολλών εκατομυρίων ευρώ. Σε αυτό το παιχνίδι, που γίνεται με ελληνικής προέλευσης πετρέλαια, σερβικά αγαθά που ταξιδεύουν με εικονικά τιμολόγια και εικονικούς προορισμούς και δίνουν στους κατόχους τους τεράστιες φορο-απαλλαγές ή επιστροφές ΦΠΑ, συχνά η πολιτική καλύπτει το οργανωμένο έγκλημα ή και το οργανωμένο έγκλημα χρησιμοποιεί πολιτικό μανδύα για να πετύχει το στόχο του που είναι μόνο το κέρδος. Μέσα σε αυτό το περίπλοκο σκηνικό που αφορά τα συνοριακά φυλάκια στο Κοσσυφοπέδιο, έρχονται και οι εκλογές στη Σερβία για να περιπλέξουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

*Τα κόμματα στο Βελιγράδι λειτουργούν σαν να βρίσκονται σε προεκλογική περίοδο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν συναινετικές αποφάσεις και μακροπρόθεσμοι σχεδιασμοί. Το Κόσοβο, από πρόβλημα παραβίασης της διεθνούς νομιμότητας μετατρέπεται σε εσωτερικό πρόβλημα που καθορίζει την πολιτική ατζέντα στο Βελιγράδι.
Source : http://www.enet.gr/

"Παιχνίδια" στην απογραφή πληθυσμού στα Σκόπια

Εν μέσω διαφωνιών, που επαναφέρουν τις μνήμες από τον εμφύλιο του 2001, ξεκίνησε το Σάββατο και θα ολοκληρωθεί στις 15 Οκτωβρίου, η απογραφή πληθυσμού στην ΠΓΔΜ.
Προηγήθηκε η παραίτηση της σλαβομακεδονικής καταγωγής επικεφαλής της Κρατικής Επιτροπής Απογραφής, Βέσνα Γιάνεφσκα, η οποία κατήγγειλε ότι τα αλβανικής και τουρκικής εθνικής καταγωγής μέλη της ΚΕΑ έχουν πρόθεση να φαλκιδεύσουν την απογραφή.

Λίγο αργότερα παραιτήθηκε και ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, ο αλβανικής καταγωγής Αμπντουλμενάφ Μπετζέτι, εκφράζοντας την αμφιβολία του σχετικά με το εάν θα επιτραπεί να απογραφούν όλοι οι Αλβανοί της ΠΓΔΜ.

Είναι σαφές ότι οι δύο πλευρές, που έχουν υποχρεωθεί σε μια αναγκαστική συμβίωση, δεν έχουν αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ τους και η απογραφή είναι πάντα μια καλή ευκαιρία για να αναδειχθούν οι εντάσεις (παράδειγμα η απογραφή στην Κύπρο και στην Αλβανία).

Εστία διένεξης αποτελούν και στην περίπτωση της ΠΓΔΜ οι (σκόπιμες) ασάφειες του σχετικού νόμου, κυρίως όσον αφορά στην απογραφή των Σκοπιανών της διασποράς.

Σύμφωνα με τον νόμο, μπορούν και αυτοί να απογραφούν, αλλά μόνο αν απουσιάζουν από τη χώρα λιγότερο από έναν χρόνο (διαφορετικά εντάσσονται στους αποδήμους), ενώ προβλέπεται η δυνατότητα να απογράφονται με μια δήλωση κάποιου συγγενούς τους!

Οι Αλβανοί από την πλευρά τους θεωρούν πως η διάταξη αυτή επιτρέπει την απογραφή και των Αλβανών μεταναστών που ζουν χρόνια στο εξωτερικό και έχουν εισέλθει στη χώρα στη διάρκεια του τελευταίου έτους, είτε για να επισκεφθούν συγγενείς τους, είτε για κάποιο άλλο λόγο και μετά επέστρεψαν και πάλι στον τόπο διαμονής τους, στο εξωτερικό.

Οι Σλαβομακεδόνες πιστεύουν ότι κάτι τέτοιο θα φαλκίδευε την απογραφή, αφού είναι γνωστό ότι οι Αλβανοί μετανάστες, που είναι πολλοί περισσότεροι από τους Σλάβους, επισκέπτονται τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο τους δικούς τους και επομένως μια τέτοια ερμηνεία της διάταξης θα οδηγούσε σε μαζική ένταξη στην απογραφή Αλβανών που στην χώρα έρχονται μόνο ως επισκέπτες.

Η παραιτηθείσα πρόεδρος δήλωσε πως μια τέτοια ερμηνεία του νόμου έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τα κριτήρια της Eurostat, η οποία προσφέρει τεχνική βοήθεια στην ΠΓΔΜ για την απογραφή του πληθυσμού.

Η τελευταία απογραφή πληθυσμού στην ΠΓΔΜ πραγματοποιήθηκε το 2002 και σύμφωνα με τα στοιχεία της, ο πληθυσμός της χώρας ανερχόταν περίπου σε 2.020.000.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής του 2002, οι Σλαβομακεδόνες αποτελούν το 64,18% του πληθυσμού της ΠΓΔΜ, οι Αλβανοί ανέρχονται στο 25,17%, ενώ 3,85% είναι Τούρκοι, 2,66% Ρομά, 1,8% Σέρβοι, 0,85% Βόσνιοι και 0,5% Βλάχοι. Τα μέλη άλλων εθνοτικών ομάδων ανέρχονταν στο 1%.

Κατόπιν τούτου είναι βέβαιο ότι όλοι θα ήθελαν να επωφεληθούν για να ανεβάσουν τον πληθυσμό της κοινότητάς τους, ενώ οι Σλαβομακεδόνες βλέπουν μια σαφή απειλή και πρόθεση αλλοίωσης του αποτελέσματος από την πλευρά των Αλβανών.
Source : http://www.elzoni.gr/