Geopolitical Research Institute(GRI)/Εταιρεία Γεωπολιτικών Ερευνών(ΕΓΕ)

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2011

Συρία : Ο αδύναμος κρίκος του νεο-οθωμανισμού στην Μέση Ανατολή

Μια φράση που ξέφυγε από τον Ερντογάν πρόδωσε τον φόβο της Τουρκίας για τα αιματηρά γεγονότα στη Συρία
Picture 0 for Πώς εξηγούνται οι τουρκικές ανησυχίες για τη Συρία
Το πόσο σοβαρά αντιμετωπίζει η Τουρκία τα αιματηρά γεγονότα της Συρίας, φαίνεται από μια φράση που «ξέφυγε» από το στόμα του κ. Ερντογάν και προσπάθησε μετά ανεπιτυχώς να τα «μπαλώσει», λέγοντας ότι επρόκειτο περί ελαφριάς υπερβολής. Δήλωσε σε τηλεοπτική συνέντευξή του ότι «τα ζητήματα της Συρίας θεωρούνται μέρος της εσωτερικής πολιτικής στην Τουρκία».

Ο σοβαρότερος κίνδυνος για την Τουρκία μπορεί να προκύψει όχι μόνο υπό τη μορφή βραχυπρόθεσμης ανασφάλειας ή οικονομικών ζημιών, αλλά περισσότερο ως ανεπανόρθωτη ζημιά στη φήμη και την επιρροή της Τουρκίας στην περιοχή.

Ο κ. Γουίλιαμ Χέιλ, επίτ. καθηγητής της Σχολής Ανατολικών και Αφρικανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (SOAS) είπε στους SETimes ότι: «Η σχέση της Τουρκίας με τη Συρία -από τις διαπραγματεύσεις στις οποίες μεσολάβησε ανάμεσα στη Συρία και το Ισραήλ για τα Υψίπεδα του Γκολάν το 2008, έως την προσπάθεια δίκαιης κατανομής των υδάτινων πόρων- είναι συμβολική για το είδος των σχέσεων που η χώρα επιχειρεί να ακολουθήσει με την υπόλοιπη Μέση Ανατολή. Εάν καταρρεύσουν οι σχέσεις της Τουρκίας με την "υποδειγματική της γείτονα", τα δεινά μπορεί να τα υποστεί ολόκληρη η γειτονιά» .

Αυτό το σοβαρό κενό στη μεσανατολική της πολιτική, που διαβλέπει ο κ. Χέιλ, εάν απομακρυνθεί η Συρία από το σημερινό της καθεστώς, θα ανατρέψει τις ισορροπίες στην περιοχή. Ίσως γι’ αυτό, τόσο οι Η.Π.Α. με το Ισραήλ, όσο και η Τουρκία δεν παίρνουν ολοκάθαρη θέση στα τεκταινόμενα. Να σημειώσω, ότι σε παλαιότερα σημειώματα υποστήριξα -με βεβαιότητα- ότι η κυβέρνηση των Η.Π.Α. έχει υπερκερασθεί από άλλους φορείς που εδρεύουν στη χώρα, και πως δεν είναι πάντα ταυτισμένα τα συμφέροντα Ισραηλιτών και Ισραηλινών. Γι’ αυτό και η σημερινή αμηχανία των κυβερνήσεων Η.Π.Α. και Ισραήλ.

Το κόμμα του κ. Ερντογάν, από τη στιγμή που επέλεξε το νέο-οθωμανισμό, ήταν αναπόφευκτο να συγκρουστεί με τις κατά καιρούς ηγεσίες του στρατεύματος. Όχι μόνον διότι εκπροσωπούν τον κοσμικό κεμαλισμό, όπως συνήθως λέγεται, αλλά και διότι κατά κανόνα επικεφαλής του τουρκικού στρατεύματος είναι αξιωματικοί ισραηλιτικής καταγωγής. Και δεν μπορεί ο κ. Ερντογάν να αποβλέπει στη χειραγώγηση των μουσουλμάνων, όπου γης, έχοντας στο εσωτερικό της χώρας του αντιπάλους φιλοϊσραηλινής κατεύθυνσης.

Αν ισχύει ο παραπάνω συλλογισμός, μόλις ξεκαθαρίσει τις σχέσεις του με το στρατό, θα στηριχτεί σε «νέα τζάκια» στην οικονομία. Σε παλαιότερο δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα» είχε δημοσιευθεί το βιογραφικό των 10 πλουσιότερων Τούρκων πολιτών. Οι επτά ήσαν ισραηλιτικής καταγωγής, με πρώτο βέβαια τον κ. Κοτς, πρόεδρο του Συνδέσμου Τουρκικών Βιομηχανιών. Έναρξη των προθέσεών του έκανε ήδη ο Τούρκος πρωθυπουργός, κυρίως με επιθέσεις σε ΜΜΕ που τον ενοχλούν.

Η Τουρκία φοβάται, ότι αν ένα φιλοδυτικό συριακό καθεστώς αντικαταστήσει το σημερινό, θα της αποστερήσει τον ενδιάμεσο κρίκο επαφής της με τις άλλες μουσουλμανικές χώρες. Αντιμετωπίζει το δίλημμα διατήρησης των υπαρχουσών καλών σχέσεων με τη Συρία προκειμένου να ασκεί επιρροή στη Δαμασκό ή υποστήριξης της συριακής αντιπολίτευσης. Ο κ. Ερντογάν κάλεσε τον κ. Ασσάντ να επιδείξει συγκράτηση, ενώ ο κ. Νταβούτογλου κάλεσε για μεταρρυθμίσεις μέσω «θεραπείας με ηλεκτροσόκ», εν όψει των αυξανόμενων διαδηλώσεων κατά του καθεστώτος που στοίχισαν τη ζωή 1.000 ανθρώπων μέχρι τώρα.

Ότι η κατάσταση στη Συρία μπορεί να γίνει «το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Τουρκία μετά την εισβολή στο Ιράκ το 2003», το υποστηρίζει και ο κ. Μεχμέτ Σαχίν, καθηγητής του πανεπιστημίου Gazikent και εκπρόσωπος του Κέντρου Στρατηγικών Μελετών για τη Μέση Ανατολή, σε ένα άλλο σημείωμα στους SETimes. Ο κ. Σαχίν θεωρεί τη Συρία ως χερσαίο διάδρομο προς την ευρύτερη Μέση Ανατολή, την οποία οι χαράκτες της τουρκικής πολιτικής ήλπιζαν να χρησιμοποιήσουν ως σκαλοπάτι προς άλλες αγορές της περιοχής. Με τη στέρηση της πρόσβασης προς τη Συρία, το εμπόριο της Τουρκίας με την Ιορδανία και τον πλούσιο σε πετρέλαια περσικό κόλπο θα βρισκόταν εκτεθειμένο.

Κοντά στα άλλα, ο αριθμός των προσφύγων από τη Συρία σε τουρκικές πόλεις της επαρχίας Χατάι, έχει διογκωθεί και αυξάνει ώρα με την ώρα. Την Παρασκευή (10 Ιουνίου), ο αριθμός τους έφτασε τις 2.800. Η τουρκική κυβέρνηση και οι οργανώσεις βοηθείας έχουν στήσει στρατόπεδα προσφύγων, στους οποίους παρέχει τέντες, τρόφιμα και ρούχα. Μέχρι στιγμής το πρόβλημα αντιμετωπίζεται αλλά είναι αβέβαιο τι θα γίνει τις προσεχείς ημέρες.

Η κυβέρνηση Ερντογάν κατάφερε μέχρι στιγμής να βρίσκει λύσεις στο εσωτερικό της, αλλά στα διεθνή θέματα, δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να επιδείξει επιτυχίες (πλην της Ελλάδας).

Ο Μακεδών
http://voria.gr

Οταν από τα " παραθυράκια" των νόμων χάνονται τα έσοδα του κράτους...


ΣΤΟΝ «ΑΕΡΑ» είναι ο περίφημος νόμος 3723/2008, γνωστός ως «νόμος Αλογοσκούφη», ο οποίος θέσπισε το πρώτο πακέτο οικονομικής βοήθειας για τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος, ύψους 28 δισ. ευρώ, το 2008.
Η «Οικονομία» αποκαλύπτει ότι το Δημόσιο ενώ έδωσε τη βοήθεια στις τράπεζες δεν εισπράττει απ' αυτές την «προμήθεια» που προέβλεπε ο νόμος. Το θέμα αφορά τις προνομιούχες μετοχές συνολικής ονομαστικής αξίας 3,715 δισ. ευρώ που απέκτησε το Δημόσιο με ανταλλαγή ομόλογα.
Ορισμένες τράπεζες ήδη από πέρυσι δεν πληρώνουν τη σταθερή απόδοση 10% που προβλεπόταν και η οποία μεταφράζεται συνολικά σε 371 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ο λόγος; Οι τράπεζες ερμηνεύουν τη νομοθεσία επικαλούμενες διατάξεις άλλου νόμου (του 2190/1920 περί ανωνύμων εταιρειών). Αυτός πράγματι προβλέπει τη μη διανομή μερισμάτων όταν δεν επαρκούν τα κέρδη της χρονιάς και δεν υπάρχουν επαρκή αποθέματα κερδών προηγούμενων ετών.
Το θέμα πήρε διαστάσεις πριν από λίγες ημέρες λόγω της πρόθεσης της διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας να μην δώσει και αυτή τη σταθερή απόδοση στο ελληνικό Δημόσιο (είναι 35 εκατ. ευρώ ετησίως, αλλά έχουν δοθεί ήδη τα 14 εκατ. ευρώ), γιατί είχε ζημιές σε επίπεδο μητρικής στη χρήση του 2010. Το υπόλοιπο (21 εκατ. ευρώ) μπορεί να μην είναι μεγάλο στην περίπτωση της Εθνικής, αλλά το θέμα έχει διάφορες προεκτάσεις και γι' αυτό προκάλεσε πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο αναζητεί λύσεις.
Αρμόδιο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών ερωτηθείς από την «Οικονομία» για το εάν οι τράπεζες ορθώς επικαλούνται τις διατάξεις άλλου νόμου (του 2190 περί ανωνύμων εταιρειών), για να μην διανείμουν τη σταθερή απόδοση του νόμου 3723/2008, δήλωσε ότι δεν μπορεί να δοθεί εύκολη απάντηση γιατί το θέμα είναι πολύπλοκο. Προσέθεσε ότι σχετίζεται τόσο με την κερδοφορία των τραπεζών όσο και με την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Ο ίδιος παραδέχτηκε ότι υπάρχει σύγκρουση διατάξεων και δήλωσε ότι θα απευθύνει ερώτημα τόσο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους όσο και στην Τράπεζα της Ελλάδος προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα.
Το σίγουρο είναι ότι ο νόμος Αλογοσκούφη έχει κενά, τα οποία αναδείχθηκαν από την κρίση και την εμφάνιση ζημιών σε επίπεδο μητρικών επιχειρήσεων. Ανεξάρτητα από τη λύση που θα δοθεί στο μέλλον, έχει δημιουργηθεί προηγούμενο.
Επικοινωνήσαμε με την Αγροτική Τράπεζα, που εμφανίζει ζημιές τα έτη 2009 και 2010, για να ρωτήσουμε εάν πλήρωσε τη σταθερή απόδοση, αφού το Δημόσιο κατέχει μετοχές της τράπεζας, αξίας 675 εκατ. ευρώ. Στέλεχος της τράπεζας, το οποίο θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, μας είπε «ότι εμείς δεν πληρώνουμε λόγω ζημιών». Πρόσθεσε, ότι «ούτε το 2009 πληρώσαμε, αλλά δεν το φωνάζουμε κιόλας». Η Αγροτική έχει κάνει ήδη χρήση των διατάξεων του 2190 και το 2009 δεν πλήρωσε σταθερή απόδοση 10% ή 67,5 εκατ. ευρώ. Το ίδιο προτίθεται να κάνει και εφέτος, σύμφωνα με στελέχη της τράπεζας.
Επικοινωνήσαμε και με τη διοίκηση θέτοντας τα σχετικά ερωτήματα, αλλά η απάντηση του διοικητή Θ. Πανταλάκη ήταν ότι δεν μπορεί να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο, αφού βρίσκεται σε εξέλιξη η αύξηση κεφαλαίου.
Οι υπόλοιπες τράπεζες παρακολουθούν στενά όσα διαδραματίζονται. Η Τράπεζα Πειραιώς έσπευσε να δηλώσει ότι θα υιοθετήσει τη συνταγή της μη πληρωμής σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του τύπου, γιατί έχει ζημιές σε επίπεδο μητρικής. Αλλες πάλι, όπως η Eurobank και η Alpha Bank, θεωρούν ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος και δεν επιδέχεται ερμηνείες είτε υπάρχουν τα κέρδη σε επίπεδο μητρικής είτε όχι.
Το τι θα πράξει τελικά η Εθνική Τράπεζα παραμένει άγνωστο. Εάν διανείμει τη σταθερή απόδοση προς το Δημόσιο τότε πρέπει να διανείμει και την απόδοση (ήτοι 56,25 εκατ. δολάρια) προς τους κατόχους των προνομιούχων μετοχών που είναι εισηγμένες στις ΗΠΑ. Το θέμα θα ξεκαθαρίσει σίγουρα στη γενική συνέλευση, η οποία έχει προγραμματισθεί για τις 23 Ιουνίου 2011.

Νόμοι και ερμηνείες

Πριν από δέκα ημέρες η διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας αποφάσισε να προτείνει τη μη διανομή μερίσματος στους κατόχους προνομιούχων μετοχών, αιφνιδιάζοντας την αγορά, αφού κάτι τέτοιο δεν ήταν αναμενόμενο.
Η Εθνική Τράπεζα έχει εκδώσει δύο κατηγορίες προνομιούχων μετοχών. Η μία κατηγορία είναι αυτές που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο, ονομαστικής αξίας 350 εκατ. ευρώ. Εκδόθηκαν στο πλαίσιο του νόμου 3723/2008 για τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος και έχουν απόδοση 10%. Η άλλη κατηγορία είναι οι προνομιούχες μετοχές που εκδόθηκαν σε δολάρια ΗΠΑ, ονομαστικής αξίας 625 εκατ. ευρώ και είναι εισηγμένες σε χρηματιστήριο των ΗΠΑ με σταθερή απόδοση 9% ή 56,25 εκατ. δολάρια.
Η διοίκηση της Εθνικής αποφάσισε να προτείνει τη μη διανομή μερίσματος και στις προνομιούχες μετοχές γιατί κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται από το νόμο περί ανωνύμων εταιρειών (2190/ 1920) όταν δεν επαρκούν τα κέρδη της χρονιάς ούτε τα αποθεματικά προηγούμενων ετών. Ο νόμος εφαρμόζεται σε επίπεδο μητρικής εταιρείας. Ακόμα, δηλαδή, κι αν ένας όμιλος επιχειρήσεων έχει κέρδη σε ενοποιημένο επίπεδο και ζημιές σε επίπεδο μητρικής, απαγορεύεται να δώσει μέρισμα εάν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις.
Στην περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας υπάρχουν, όμως, κάποιες ανακολουθίες:
1 Το Σεπτέμβριο του 2010 η διοίκηση έλαβε απόφαση να κάνει μεγάλη αύξηση κεφαλαίου και να διαθέσει μέρος της συμμετοχής της στη θυγατρική Finansbank προκειμένου, μεταξύ άλλων, να επαναγοράσει και τις προνομιούχες μετοχές της τράπεζας που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο (αξίας 350 εκατ. ευρώ). Η αύξηση κεφαλαίου ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Ομως η διάθεση μετοχών της Finansbank (η οποία θα έδινε κέρδη στον ισολογισμό της μητρικής) μετατέθηκε για το μέλλον, όπως και η επαναγορά των προνομιούχων του ελληνικού Δημοσίου, αφού η τράπεζα έχει απευθύνει σχετικό αίτημα στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία όμως δεν το έχει εγκρίνει.
2 Στο τέλος του περασμένου Μαρτίου, όταν η διοίκηση της ΕΤΕ ανακοίνωσε τα αποτελέσματα του 2010, στην έκθεση διαχείρισης του διοικητικού συμβουλίου γίνεται μνεία περί μη διανομής μερίσματος μόνο στους κατόχους κοινών μετοχών. Μάλιστα επικαλούνται τις απαγορεύσεις του νόμου Αλογοσκούφη, δηλαδή του νόμου 3723/2008 (υπάρχει πρόβλεψη για μη διανομή μερίσματος στους κατόχους κοινών μετοχών, με τη λογική ότι δεν μπορεί μία τράπεζα που έχει πάρει έκτακτη βοήθεια από το κράτος ταυτόχρονα να δίνει μερίσματα στους μετόχους). Με άλλα λόγια στην περίπτωση των κατόχων κοινών μετοχών υπερίσχυσε ο νόμος 3723/2008 και όχι ο νόμος 2190/1920. Η τράπεζα στην ίδια έκθεση διαχείρισης παρέπεμψε στην τακτική γενική συνέλευση την απόφαση περί της καταβολής σταθερής απόδοσης (10%) των προνομιούχων μετοχών του ελληνικού Δημοσίου και της απόδοσης 9% των προνομιούχων μετοχών που έχει εκδώσει και είναι εισηγμένες στις ΗΠΑ.

Το... παραθυράκι στον 3723/2008

Σημείο-κλειδί στην υπόθεση είναι η αναφορά στο νόμο Αλογοσκούφη (3723/2008) ότι «συμπληρωματικώς προς τους όρους του παρόντος νόμου εφαρμόζονται οι διατάξεις του κ.ν. 2190/1920, του ν. 1667/1986 και της τραπεζικής νομοθεσίας».
Δεν υπάρχει ειδικότερη πρόβλεψη για το εάν πρέπει να δοθεί ή όχι η απόδοση, στην περίπτωση που οι τράπεζες έχουν ζημιές ή και ανεπαρκή κεφάλαια (π.χ. Αγροτική Τράπεζα). Υπάρχει μία γενική πρόβλεψη που αναφέρει ότι «σε περίπτωση παράβασης των προϋποθέσεων και των όρων υπό τους οποίους οι τράπεζες θα υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος νόμου, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από το άρθρο 55Α του Καταστατικού της Τραπέζης της Ελλάδος, καθώς και η μερική ή ολική ανάκληση των μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας που προβλέπονται στον παρόντα νόμο, με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών μετά από εισήγηση του διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος».
Source : enet.gr

Αποτελέσματα των τουρκικών εκλογών

Μήνυμα συναίνεσης προς όλα τα πολιτικά κόμματα έστειλε ο Πρωθυπουργός της Τουρκίας Ταγίπ Ερντογάν το βράδυ των βουλευτικών εκλογών, στις οποίες το κόμμα του AKP ήρθε πρώτο, συγκεντρώνοντας ποσοστό 49,9%.

Ο κ. Ερντογάν
υποσχέθηκε να συνεργαστεί με την αντιπολίτευση με στόχο τη συναίνεση για ένα νέο σύνταγμα.

«Ο λαός μας έστειλε το μήνυμα να χτίσουμε το νέο σύνταγμα, με συναίνεση και διαπραγμάτευση. Θα συζητήσουμε το νέο σύνταγμα με τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Θα αναζητήσουμε συναίνεση με την αντιπολίτευση, τα εξωκοινοβουλευτικά κόμματα, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, τους ακαδημαϊκούς φορείς και με όποιν έχει κάτι να πει», τόνισε μιλώντας από το μπαλκόνι των γραφείων του κόμματός του στην Άγκυρα, όπου βγήκε για να χαιρετίσει τους συγκεντρωμένους οπαδούς του.

«Η Τουρκία στην οποία κυριαρχούσαν οι συμμορίες ανήκει στο παρελθόν. Θα είμαστε ταπεινοί», είπε ο κ. Ερντογάν, συμπληρώνοντας: «Σήμερα νίκησαν για μια ακόμη φορά η δημοκρατία και η εθνική θέληση».

Τα αποτελέσματα

Με καταμετρημένο το 100% των ψήφων, τα ποσοστά των κομμάτων έχουν ως εξής:
το κυβερνών AKP συγκέντρωσε το 49,9% των ψήφων, το Ρεπουμπλικανικό κόμμα (CHP) το 25,9% και το εθνικιστικό MHP το 13%. Στο 6,7% ανέρχεται το συνολικό ποσοστό των ανεξάρτητων υποψηφίων, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα -που μένουν εκτός βουλής- συγκέντρωσαν λιγότερο από 1,2%.

Οι έδρες

Σε ό,τι αφορά το κρίσιμο ζήτημα της κατανομής των εδρών, τα αποτελέσματα δίνουν στο AKP 325 έδρες (από 331 που είχε), στο CHP 135 (από 112), στο MHP 54 (από 71) και άλλες 36 (από 26) σε ανεξάρτητους υποψήφιους, κατά κύριο λόγο Κούρδους.

Έτσι, ο Ερντογάν δεν κατάφερε να κερδίσει τις απαιτούμενες 330 έδρες για να προχωρήσει στο δημοψήφισμα για το νέο Σύνταγμα.
Τα επεισόδια

Εντωμεταξύ, επεισόδια σημάδεψαν τις βουλευτικές εκλογές στην Τουρκία, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν πολλοί άνθρωποι.

Σε συνοικία της Άγκυρας, μια ομάδα επιτέθηκε βίαια σε υποστηρικτές του κυβερνώντος κόμματος AKP, κατηγορώντας τους για νοθεία σε εκλογικό τμήμα.

Πέντε άνθρωποι γρονθοκοπήθηκαν και οι αστυνομικοί χρειάστηκε να πυροβολήσουν στον αέρα για να διαλύσουν το πλήθος και να προχωρήσουν, στη συνέχεια, σε 14 συλλήψεις.

Παράλληλα, η αστυνομία συνέλαβε 34 ανθρώπους στη νοτιοανατολική επαρχία Μπατμάν. Οι συλληφθέντες ασκούσαν πιέσεις σε ψηφοφόρους να ψηφίσουν ανεξάρτητους υποψηφίους που κατέβασε ένας φιλοκουρδικός σχηματισμός, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Ανατολή.

Στο Βιρανσεχίρ, επίσης στη νοτιοανατολική Τουρκία, ένας ανεξάρτητος βουλευτής που κατέβαινε στις εκλογές επιτέθηκε σε δύο αξιωματικούς της αστυνομίας.

Οι εκλογές

Το κυβερνών κόμμα προηγείται στις περισσότερες από τις επαρχίες της Τουρκίας, με μεγάλα ποσοστά στις επαρχίες στη Μαύρη Θάλασσα (Τραπεζούντα, Σαμψούντα και Σινώπη) όπως και στις περιφέρειες της Κωνσταντινούπολης.

Το CHP επικράτησε στις δύο περιφέρειες της Σμύρνης, στο Αϊδίνι, στα Μούγλα (απέναντι από τα Δωδεκάνησα) και στην ανατολική Θράκη, δηλαδή στην Αδριανούπολη, στις Σαράντα Εκκλησιές (Κιρκλαρελί) και τη Ραιδεστό (Τεκίρνταγ). Κέρδισε ακόμη την επαρχία Τούντσελι, στα ανατολικά, τόπο καταγωγής του προέδρου του κόμματος Κεμάλ Κιλιτσαντάρογλου.

Οι Γκρίζοι Λύκοι κέρδισαν στην περιφέρεια του Ιγκντίρ στην ανατολική Τουρκία, με δεύτερο, μπροστά από το AKP, ανεξάρτητο υποψήφιο.

Στο Ντιγιάρμπακιρ, την πρωτεύουσα του Κουρδιστάν, επικράτησε το AKP ενώ κατάφεραν να εκλεγούν σαν ανεξάρτητοι πέντε Κούρδοι, μεταξύ τους η Λεϊλά Ζανά (βραβευμένη με το βραβείο Ζαχάρωφ της ΕΕ), η Εμινέ Αϊνά και ο Χατίπ Ντιτσλέ.

Επιπλέον, έχουν εκλεγεί και τέσσερις βουλευτές που έχουν κατηγορηθεί για την ανάμιξη τους στην υπόθεση Εργκένεκον και βρίσκονται σήμερα έγκλειστοι στις φυλακές της Σηλυβρίας, έξω από την Κωνσταντινούπολη.

Υπενθυμίζεται ότι για την είσοδο ενός κόμματος στην Εθνοσυνέλευση, που έχει 550 έδρες, χρειάζεται να συγκεντρώσει το 10% των ψήφων στην επικράτεια. Δεκαπέντε κόμματα και 200 ανεξάρτητοι υποψήφιοι διεκδίκησαν την ψήφο 50 εκατομμυρίων πολιτών.

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επεδίωκε μα συγκεντρώσει τα δύο τρίτα των εδρών για την τρίτη κυβερνητική του θητεία, ώστε να έχει τον έλεγχο στην συνταγματική μεταρρύθμιση.

Στον Ερντογάν δεν αρκούσε μια απλή πλειοψηφία για να προωθήσει το σχέδιο του για την κατάρτιση νέου Συντάγματος, αντικαθιστώντας εκείνο του 1982, που είχε ψηφιστεί δύο χρόνια μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του Σεπτεμβρίου του 1980.

Στην απερχόμενη βουλή το AKΡ είχε τις 331 από τις 550 έδρες και οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι θα τις διατηρήσει αν δεν τις αυξήσει. Το AKΡ χρειάζεται τουλάχιστον 330 έδρες για να αποκτήσει τη δυνατότητα να προκηρύξει δημοψήφισμα για την κατάρτιση νέου Συντάγματος.

Τα εκλογικά τμήματα άνοιξαν στις 7:00 τοπική ώρα (και ώρα Ελλάδος) στην ανατολική Τουρκία, ενώ στις 8:00 τοπική ώρα άνοιξαν τα εκλογικά τμήματα στις δυτικές περιοχές, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η πρωτεύουσα Άγκυρα και η Κωνσταντινούπολη. Οι κάλπες έκλεισαν στις 6 το απόγευμα.

Συνολικά 50.189.930 εγγεγραμμένοι ψηφοφόροι ψήφισαν για να εκλέξουν τους 550 βουλευτές της τουρκικής εθνοσυνέλευσης. Στις εκλογές μετείχαν 15 κόμματα και 203 ανεξάρτητοι υποψήφιοι.

Η τρίτη θητεία Ερντογάν δεν είναι άσχετη με την ανάπτυξη της τουρκικής οικονομίας: Έπειτα από την άβυσσο του 2001, η οικονομία αυξάνεται πλέον με ρυθμούς που έφτασαν το 9% το 2010, ξεπερνώντας γρήγορα την παγκόσμια οικονομική κρίση και αποφεύγοντας την αναιμική ανάκαμψη που ακολούθησε στη Δύση.

Source : TA NEA