Geopolitical Research Institute(GRI)/Εταιρεία Γεωπολιτικών Ερευνών(ΕΓΕ)

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2011

Ανατρέποντας τα δεδομένα 37 ετών


Η τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974 δημιούργησε στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου μιά νέα γεωστρατηγική κατάσταση. Η Κυπριακή Δημοκρατία με το 40 % περίπου των εδαφών της κατεχομένων από την Τουρκία και με μιά ισχυρή τουρκική στρατιωτική παρουσία στο κατεχόμενο τμήμα της βρισκόταν κυριολεκτικά στο έλεος των όποιων σχεδιασμών και επιδιώξεων της Αγκυρας. Η κατάσταση παρέμενε μη αναστρέψιμη παρ' όλες τις διπλωματικές προσπάθειες Ελλάδας και Κύπρου, παρόλες τις προσπάθειες ενίσχυσης της αμυντικής θωράκισης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η είσοδος της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ενωση ως κράτος - μέλος της δεν άλλαξε καθόλου το status quo της περιοχής. Προσπάθεια επίλυσης του Κυπριακού στα πλαίσια του " Σχεδίου Ανάν" όπου το σύνολο της Κυπριακής Δημοκρατίας θα μετεξελισσόταν σε προτεκτοράτο της Τουρκίας , με φυσική κατάληξη τον οριστικό αφελληνισμό της, απετράπει κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.
Η πιθανότητα ύπαρξης υδρογονανθράκων στην ευρύτερη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου άρχισε να ερευνάται τα τελευταία χρόνια σε μιά προσπάθεια ανεύρεσης νέων πηγών εν όψει της εξάντλησης των ήδη γνωστών αποθεμάτων και των συνεχώς αυξανόμενων αναγκών της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι ο υποθαλλάσιος πλούτος της περιοχής θα μπορούσε να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της Ευρώπης για πολλές δεκαετίες. Ο καθορισμός Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών από τα κράτη της περιοχής, βάσει του Δικαίου της Θάλλασας, ήταν το πρώτο βήμα για μιά συνολικότερη κατανομή μεταξύ κρατών και εταιρειών του υποθαλλάσιου πλούτου.
Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως διεθνώς αναγνωρισμένη νομική οντότητα,  καλύπτει το σύνολο των εδαφών της Κύπρου όπως και όλη την περιβάλλουσα Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της, όπως φαίνεται και στον ανωτέρω χάρτη. Τόσο τα έξοδα όσο και τα έσοδα από την εκμετάλλευση της ΑΟΖ πρέπει να κατανέμονται αναλογικά στις κοινότητες που απαρτίζουν το σύνολο των κατοίκων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεδομένου όμως ότι η τουρκοκυπριακή κοινότητα παραμένει εγκλωβισμένη και κατεχόμενη από την Τουρκία δεν μπορεί να καρπωθεί τα οφέλη από την εκμετάλλευση της ΑΟΖ.
Παρουσιάζεται μιά μοναδική ευκαιρία για την αποκατάσταση της ενότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας στα πλαίσια του προ-1974 καθεστώτος. Τα έσοδα τα αναλογούντα στην τουρκοκυπριακή κοινότητα μπορούν να κατατίθενται σε ένα από τα υπάρχοντα Ευρωπαϊκά Ταμεία ( Αλληλεγγύης, Πολιτικής Συνοχής κ.α.) με την ρητή δέσμευση ότι θα αποδοθούν μετά την αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων και την επανένωση του νησιού στα προ-1974 πλαίσια.
Οι γεωπολιτικοί και οικονομικοί παίκτες της περιοχής έχουν τις δυνατότητες , εφ' όσον οφελούνται ικανοποιητικά  από την εκμετάλλευση του συνόλου της Κυπριακής ΑΟΖ ( περιλαμβανομένου και του χώρου μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας) να συμβάλλουν στην επίτευξη αυτής της επανένωσης. Οι αλλαγές καθεστώτων και οι κάθε λογής ανατροπές επισπεύδονται όταν τα οφέλη υπερβαίνουν τα κόστη διατήρησης παρωχημένων καταστάσεων.
ΠΗΓΗ