Μελέτες για κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα καινούργια κοιτάσματα που έχουν ανακαλυφθεί στην Ανατολική Μεσόγειο (Ισραήλ και Κύπρο) έχει ξεκινήσει η ΔΕΠΑ. Τα πρώτα συμπεράσματα δείχνουν ότι η κατασκευή του αγωγού, από την Ανατολική Μεσόγειο μέσω Κρήτης στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία ή / και τη Βουλγαρία είναι τεχνικά εφικτή και οικονομικά βιώσιμη.
Αυτά ανέφερε σήμερα ο κ. Κ. Καραγιαννάκος, διευθυντής διεθνών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, μιλώντας στο συνέδριο "Ενέργεια και Ανάπτυξη" που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης. "Η τιμή του αερίου, αφού υπολογιστούν τα κόστη μεταφοράς μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού θα είναι ανταγωνιστική στις χώρες όπου θα καταλήγει ο αγωγός. Θα είναι, συγκεκριμένα, ανταγωνιστική και προς το κόστος του αερίου που θα προέρχεται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν", ανέφερε ο κ. Καραγιαννάκος.Το αέριο του Σαχ Ντενίζ αποτελεί μήλο της έριδος μεταξύ τεσσάρων υποψήφιων αγωγών που φιλοδοξούν να μεταφέρουν το αέριο στην Δυτική Ευρώπη. Το σχέδιο που θα επιλεγεί, είπε ο κ. Καραγιαννάκος, θα ανακοινωθεί από την Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ως το τέλος του χρόνου. Ο ίδιος περιέγραψε τα πλεονεκτήματα του αγωγού ITGI (Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία) στον οποίο συμμετέχει η ΔΕΠΑ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι είναι το πλέον ώριμο έργο, έχει εξασφαλίσει περιβαλλοντικές άδειες στην Ιταλία και την Ελλάδα και ρυθμιστικές άδειες από την ΕΕ, διεκδικεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ ύψους 150-200 εκατ. Ευρώ και έχει δυνατότητα επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας από 9 δις. κυβικά μέτρα ετησίως προς Ιταλία σε 16 δις. και από 3 δις. προς Βουλγαρία σε 5 δις. Ο αγωγός θα έχει επίσης δυνατότητα αντίστροφης ροής (δηλαδή μεταφοράς αερίου από Ιταλία προς Ελλάδα) ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες σε περίπτωση που ανακύψει πρόβλημα στον εφοδιασμό εξ Ανατολών και θα αποτελέσει το έναυσμα για την κατασκευή και άλλων διασυνδετηρίων αγωγών στην περιοχή, προς Αλβανία, Σκόπια, Σερβία, Ρουμανία, Ουγγαρία με αποτέλεσμα την δημιουργία μιας περιφερειακής αγοράς και τη βελτίωση της ασφάλειας εφοδιασμού.
Ο κ. Καραγιαννάκος αποκάλυψε δε ότι η ΔΕΠΑ μελετά τις δυνατότητες δημιουργίας μιας περιφερειακής εμπορικής εταιρίας από κοινού με την ιταλική Edison και τις εταιρίες φυσικού αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Σερβίας, που θα διαπραγματευθεί συμβάσεις προμήθειας αερίου και θα δραστηριοποιηθεί στην περιοχή.
"Η Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ θα επενδύσει 22 δισ. δολάρια στο κοίτασμα και χρειάζεται εξασφαλίσεις ότι το αέριο θα φθάσει στη Δυτική Ευρώπη", ανέφερε ο κ. Ρ. Σκούφιας, στέλεχος της κοινοπραξίας TAP που διεκδικεί επίσης το αέριο του ίδιου κοιτάσματος, αναφερόμενος έμμεσα στο πρόβλημα χρέους της χώρας. Ο ίδιος επεσήμανε ότι η Κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες όπως η Νορβηγικη Statoil, η EGL, η Eon προσφέρεται να επενδύσει 1,5 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, γεγονός που αποτελεί όπως είπε πολύ ενθαρρυντικό μήνυμα για τη χώρα στη συγκεκριμένη περίοδο. Πρόσθεσε δε ότι ο αγωγός θα δημιουργήσει 2000 νέες θέσεις εργασίας και ότι έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επαύξησης της μεταφορικής ικανότητας, από 10 σε 20 δις. κυβικά μέτρα ετησίως επειδή διέρχεται από μικρότερα βάθη στην Αδριατική.
Ο κ. Π. Χατζηγιάννης, προϊστάμενος διαχείρισης και τιμολόγησης συμβάσεων του ΔΕΣΦΑ αναφέρθηκε τέλος στην εγκατάσταση τρίτης δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα και επεσήμανε ότι οι τιμές του ΥΦΑ το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί λόγω πρόσθετης ζήτησης φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή μετά το δυστύχημα στη Φουκουσίμα.
Source : infognomonpolitics.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου