Geopolitical Research Institute(GRI)/Εταιρεία Γεωπολιτικών Ερευνών(ΕΓΕ)

Σάββατο 5 Μαρτίου 2011

Οι εξελίξεις στον αγωγό Σαμψούντας - Τσευχάν

«Η Ρωσία και η Τουρκία θα υπογράψουν, σήμερα, σύμβαση για τον αγωγό Σαμψούντα-Τζεϊχάν, ο οποίος θεωρείται εναλλακτικό σχέδιο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη», αναφέρουν ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης της Βουλγαρίας, επικαλούμενα τη σχετική είδηση που μετέδωσε, σήμερα, ο ανταποκριτής της δημόσιας ραδιοφωνίας ΒΝΡ στη Μόσχα, Βάσκο Μιχάιλοφ.

Σύμφωνα με το Βούλγαρο ανταποκριτή, η σύμβαση θα προσδιορίζει το οικονομικό μοντέλο της κατασκευής του έργου στην επικράτεια της Τουρκίας. Κύριος στόχος του νέου αγωγού θα είναι η διεύρυνση των δυνατοτήτων μεταφοράς του πετρελαίου της περιοχής της Μαύρης και της Κασπίας Θάλασσας προς τις ευρωπαϊκές αγορές, παρακάμπτοντας την «υπερφορτωμένη» θαλάσσια οδό, μέσω του Βοσπόρου και των Στενών των Δαρδανελίων. Όπως μετέδωσε ο Μιχάιλοφ, ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας, Σεργκέι Σματκό, δήλωσε ότι, στην επόμενη φάση των διαπραγματεύσεων αναμένεται οι μέτοχοι να αναλάβουν τις δεσμεύσεις τους για την εξασφάλιση της αποδοτικής λειτουργίας του αγωγού μεταξύ της Σαμψούντας και του Τζεϊχάν.

Σύμφωνα με το Ρώσο υπουργό, στο σχέδιο αναμένεται να ενταχθούν, με μερίδια από 25%, οι πετρελαϊκές επιχειρήσεις της Ρωσίας «Rosneft» και «Transneft» (οι οποίες συμμετέχουν και στη διεθνή εταιρία κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη), ενώ ενδιαφέρον για το σχέδιο δείχνει και η ρωσική εταιρεία «Lukoil». Η ικανότητα μεταφοράς του αγωγού, με μήκος 550 χιλιόμετρα, αναμένεται να είναι 70 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου σε ετήσια βάση και το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου τρία εκατομμύρια δολάρια.

Την πρωταρχική συμφωνία κατασκευής του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν υπέγραψε, πριν από δεκαοκτώ μήνες, ο Σματκό με τους ομολόγους του από την Τουρκία, Τανέρ Γιλντίζ και την Ιταλία, Κλαούντιο Σκάγιολα. Όπως ανακοίνωσε, στις 19 Οκτωβρίου του 2009, ο γενικός διευθυντής της ιταλικής εταιρείας ENI (συμμετέχει στο σχέδιο μαζί με την τουρκική Calik Holding) Πάολο Σκαρόνι, την επόμενη δεκαετία αναμένεται η εξόρυξη του πετρελαίου στην περιοχή της Κασπίας Θάλασσας να αυξηθεί με δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ενώ η τρέχουσα (τότε) παραγωγή του πετρελαίου (στην περιοχή) είναι 2,4 εκατομμύρια βαρέλια. Ο Ιταλός αρμόδιος πρόσθεσε στις δηλώσεις του στο πρακτορείο Ρόιτερς ότι η εταιρία του και η τουρκική «Calik» έχουν υπογράψει μνημόνιο με τις «Rosneft» και «Transneft» να προμηθεύουν πετρέλαιο στο νέο αγωγό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου